Door de ogen van rayonleidster Mieke Hendriks

Rayonleidster zijn bij een schoonmaakbedrijf, wat houdt dat eigenlijk in? Mieke Hendriks, rayonleidster regio de Kempen bij Schoonmaakbedrijf Roefs, deelt haar verhaal.

Niet één dag is hetzelfde

In mijn korte loopbaan van nog maar net 2 jaar bij Schoonmaakbedrijf Roefs als rayonleidster van regio de Kempen heb ik gemerkt dat niet één dag hetzelfde is. De ene dag is nog hectischer dan de andere. Soms mist iemand een sleutel om binnen te komen bij de klant, de andere vraagt om een nieuwe stofzuiger want er komt rook uit. Bestel je even een paar dozen papieren handdoekjes of een specifieke soort toiletpapier? Tuurlijk doe ik dat, meestal ook nog op tijd ook. Het opstarten van de schoonmaak bij nieuwe klanten is ook steeds weer een uitdaging. Waar mogen we nu weer naar toe; het schoonmaken van advocatenkantoor tot toiletunit, wekelijks poetsen van een schaftkeet tot dagelijks bij een grote firma en ook bij meerdere gemeentehuizen in de regio.

“De ene dag is nog hectischer dan de andere.”

Collega’s en klanten verbinden

Ook de klachten van klanten komen op mijn bordje, dat is minder leuk natuurlijk. Al probeer ik er altijd van uit te gaan dat onze collega’s op de werkvloer hun beste beentje voor gezet hebben, natuurlijk kan er altijd ergens iets mis gaan. Hier probeer ik voor mijn collega’s op te komen en daarbij de klant niet uit het oog te verliezen. Het is niet altijd zwart/wit zoals een klant soms denkt. Gelukkig krijgen we ook regelmatig berichten van zeer tevreden klanten. Ik word er blij van als ik deze boodschap aan de desbetreffende collega’s mag doorgeven. Ook voor deze collega’s motiveert dit weer om hun best te blijven doen lijkt me.

Vacature schoonmaak gilze

“Gelukkig krijgen we ook regelmatig berichten van zeer tevreden klanten.
Ik word er blij van als ik deze boodschap aan de desbetreffende collega’s mag doorgeven.”

Vaste collega’s en invallers: waarom werkprogramma’s zo belangrijk zijn

We hebben collega’s die al jaren hun vaste klantjes en pandjes hebben, soms is de klant daar zo aan gehecht dat als zij vakantie heeft of ziek is, ze zelfs liever geen inval willen. Daarnaast zijn er ook nog de collega’s die invallen bij noodsituaties als ziekte of verlof. Of elke dag willekeurig bij diverse klanten ingepland worden. Heel knap als je bedenkt dat ze op voorhand niet altijd weten wat ze aan gaan treffen, hopelijk komen ze er altijd uit met de beschrijvingen in het werkprogramma. Ook dat is een van mijn taken, een werkprogramma schrijven. Lastig om de praktische situatie in een pand op te schrijven zodat iedereen weet wat je bedoelt. Als dit niet lukt dan kunnen we gelukkig tegenwoordig heel praktisch videobellen zodat ik op afstand aanwijzingen kan geven waar ze moeten zijn, hoe ze een alarm kunnen activeren of waar men nog meer tegenaan loopt.

Puzzelen met de planning: petje af!

Het puzzelen met de collega’s op kantoor hoe sommige collega’s het best tot hun recht komen, meedenken waar een collega goed zou passen. Waar beide partijen, collega en klant, blij van worden is steeds weer de uitdaging. Daar komt stiekem meer bij kijken dan je denkt. De planning kan niet zomaar gehusseld worden, hier zitten heel wat uurtjes schuiven en wisselen in. Respect hiervoor!

“Waar beide partijen, collega en klant, blij van worden is steeds weer de uitdaging.
Daar komt stiekem meer bij kijken dan je denkt.”

Nieuwe collega’s

Verder worden regelmatig nieuwe collega’s op kantoor uitgenodigd om ingeleerd te worden. Ze krijgen dan een flink dosis informatie te verwerken over het hoe en wat in de schoonmaak en enkele spelregels die gelden bij Roefs. Zo leuk om te zien wat een diversiteit er aan leeftijd, motivatie en nationaliteiten voorbij komt. Ongelofelijk dapper vind ik het van buitenlandse collega’s, soms nog maar enkele weken of maanden in Nederland om het avontuur van het schoonmaken bij zoveel diverse klanten aan te gaan. Kun jij je voorstellen dat je zonder de taal te kennen, in een vreemd land, een andere cultuur, bij een klant ingezet wordt? Al deze collega’s doen hun best om zich verstaanbaar te maken; hier en daar een paar woordjes Nederlands, vooral veel handen en voetenwerk en lang leve Google Translate. Dat zorgt vaak ook nog voor de nodige hilarisch vertalingen en als je samen kunt lachen dan verbindt dat.

“De mensen achter de collega’s, maar ook achter de klanten dat maakt het de moeite waard om elke dag de race weer aan te gaan en hier mijn best voor te doen!”

Complimenten en collega’s: de kroon op het werk

Al loopt de stress soms aardig op, zodra je weer een paar collega’s spreekt die voldaan terug keren van een lekker dagje werken of de complimenten van een klant richting hun vaste schoonmaakster mag overbrengen dan voel ik dat het zulke dingen zijn die me voldoening geven. Het praatje met de collega die niet lekker in haar vel zit, de collega die enthousiast vertelt over haar kleinkind, de moppers omdat sommige klanten nou eenmaal nooit tevreden zijn, soms een signaal waaraan je merkt dat collega’s waarderen wat je voor hen doet…. De mensen achter de collega’s, maar ook achter de klanten dat maakt het de moeite waard om elke dag de race weer aan te gaan en hier mijn best voor te doen!

Bedankt lieve collega’s, voor jullie inzet, flexibiliteit, openhartigheid, humor, relativerings- en improvisatievermogen elke keer weer zodat we onze klanten tevreden kunnen stellen.

Mieke Hendriks, Rayonleidster Schoonmaakbedrijf Roefs (rayon de Kempen)

Meer lezen?

Check ook onze interviews met schoonmaak collega’s of kijk op onze Socials!